Er stond zaterdag bij de oudste jeugd op het Leonidastoernooi wederom geen maat op het A1-team van CSL uit Britsum. Dat was ook geen verrassing, want de A1 junioren van deze korfbalclub spelen in de overgangsklasse.

Het nieuwe A1-team van de samenwerkende vijf clubs in Weststellingwerf (WKS) komt uit in de tweede klasse. De onderlinge wedstrijd tegen CSL eindigde in 19-7. KIOS/Meko’74 A1 uit Meppel/Ruinerwold werd door CSL met liefst 15-0 verslagen.

CSL is al vele jaren vaste gast op het toernooi en sleepte sinds 2016 heel wat taarten in de wacht. Het is duidelijk waar voor de organisatie een uitdaging ligt. Met zo’n 100 teams gaat het in de breedte best goed, maar op het hoogste niveau moet het toernooi toch ook voor teams als CSL interessanter gemaakt worden als voorbereiding op het nieuwe seizoen. En dan valt al snel op dat verenigingen in de regio die jeugdteams van dat niveau hebben de laatste jaren het toernooi wat links laten liggen, deels door eigen activiteiten.

Kortom, vanuit Noordwolde wordt nog eens een dringend beroep gedaan op clubs uit de regio om op zaterdag 31 augustus 2024 wel mee te doen. Gedacht wordt aan de jeugd van LDODK en Dos’46 uit de Korfbal League. Heerenveen en Drachten spelen in die overgangsklasse en Mid Fryslân in de eerste klasse. Drachten was er alleen met het A2-team, dat met 3-3 gelijkspeelde tegen WKS A1. Ze deelden daardoor de tweede plek.

WKS (Weststellingwerf Korbalt Samen) timmerde direct flink aan de weg door te winnen bij de B’s, C’s en D’s. Dit weekeinde beginnen een paar honderd kinderen bij de vijf clubs uit Weststellingwerf in negentien combinatieteams aan de competitie, met daarnaast nog veertien teams bij de eigen E- en F-jeugd. Alleen SCO heeft al zes E-teams. Dat neemt niet weg dat veel kleinere dorpen in Weststellingwerf te maken hebben met de aanwezigheid van minder jeugd op scholen en dat is ook direct merkbaar bij sportverenigingen.

Uitslagen

A-junioren poule A: 1. CSL A1; poule B ook ongeslagen: 1. CSL A2; poule C: 1. Harich A1; poule D: 1. Lintjo A1; B-aspiranten poule A: 1. WKS B1; poule B: 1. Noveas B1; poule C: 1. Lintjo B1; C-aspiranten poule A: 1. WKS C1; poule B: 1. Waterpoort C1; poule C: 1. Kios C2; D-pupillen poule A: 1. WKS D1; poule B: 1. VDDO D1; poule C: 1 WKS D6; poule D: 1. WKS D7.

Pupillen poule A: 1. Noveas E1; poule B: 1. Waterpoort E1; poule C: 1. KIOS E2; poule E: 1 (op doelsaldo) Leonidas E1 voor VDDO E2; F-pupillen poule A: 1. Waterpoort F1; poule B: 1. VDDO F1; poule C: 1. Lintjo F1.